Vážení spoluobčané,
s účinností od 1. 1. 2026 dojde v obci Čechy pod Kosířem ke změně poplatků za svoz komunálního odpadu z tzv. paušálního systému na systém adresný „Platba za odpad z nemovitosti“.
Proč je změna poplatku zaváděna?
Základním faktorem a impulzem k zavedení změny ve výběru poplatků z paušálního systému na systém adresný je změna v legislativě našeho státu, která nás nutí zaprvé snižovat množství skládkovaných odpadů (šetřit svozové náklady) a zadruhé důsledným tříděním dosáhnout požadovaného cíle alespoň 60% vytříděných odpadů.
Proč je nutné při svozu komunálního odpadu šetřit?
Náklady na svoz a likvidaci SKO se neustále zvyšují, což je způsobeno třemi faktory:
1. růstem nákladů na straně svozových firem (nafta, mzdy, strojové vybavení atd.),
2. zvýšením DPH v roce 2024 (z 15 % na 21 %),
3. růstem nákladů za likvidaci odpadu, který je především způsoben postupným zvyšováním zákonného skládkovacího poplatku, u nějž v období 2021 až 2029 dojde k navýšení z původní sazby 800 Kč/t na sazbu 1850 Kč/t, tj. na víc než dvojnásobek.
Pokud by nedošlo k žádné změně, zaplatí obec jen za vyšší skládkovací poplatek do roku 2030 přes 430.000 Kč.
Je tedy zřejmé, že pokud nebudeme problematiku odpadového hospodářství řešit, budeme nuceni poplatek za likvidaci SKO postupně zvyšovat.
Proč je nutné třídit odpad?
Základním důvodem je zákonná povinnost navýšit míru třídění odpadu z dnešních 50 % až na požadovaných 70 % (v roce 2035) a současně dosáhnout snížení množství SKO na jednoho obyvatele z 255 kg (rok 2022) na 120 kg (rok 2029) tak, abychom získali tzv. skládkovací slevu. Pro letošní rok je množství levnějšího SKO (bez zvýšeného skládkovacího poplatku) na jednoho obyvatele 160 kg. Zjednodušeně řečeno to tedy znamená, že každý z nás musí snížit množství skládkovaných odpadů (směsného komunálního odpadu a objemného odpadu), průměrně o 30 kg za rok, hlavně pak SKO.
Naše obec se dlouhodobě snaží podporovat třídění odpadu (rozšiřováním kontejnerových stání na separovaný odpad, přidělováním domácích kompostérů. Na začátku roku 2024 jsme zakoupili popelnice tzv. systému DOOR TO DOOR o objemu 240 litrů, tj. popelnice na papír, plast a bioodpad. Tyto popelnice jsme následně bezplatně rozdali vám našim občanům. V průběhu roku 2026 bude k dispozici dalších 50 sad nádob na tříděný odpad, což by mělo pokrýt potřeby všech občanů.
V příštím roce nakoupíme za podpory dotace vratné obaly (kelímky na nápoje) pro společenské akce.
Zpět k zavedení adresného systému – proč nelze zachovat stávající paušální poplatek?
Dle celorepublikového průměru náklady na svoz SKO už dávno přesáhly částku 1.000 Kč na osobu. U nás se nám dlouhodobě dařilo udržet poplatek za svoz SKO na velmi přijatelné úrovni a v současnosti činí 660 Kč na osobu, která má v obci trvalý pobyt. Přes všechna opatření jsme letošním roce jsme museli z obecního rozpočtu doplácet cca 40.000 Kč. Tuto skutečnost zhoršuje stále se zvyšující počet osob, které sice v Čechách pod Kosířem bydlí, ale nejsou zde přihlášeny k trvalému pobytu (nově přistěhovaní občané, nájemníci atd.) a jako „černí pasažéři“ dále zhoršují odpadovou ekonomiku naší obce.
Zvýšení paušálního poplatku je sice jednoduché, ale nevyřeší problém některých občanů, kteří do „černých popelnic“ bezhlavě dávají jakýkoliv odpad v jakémkoliv množství.
Předpokládáme, že zavedením adresného poplatku dosáhneme snížení celkového množství směsného komunálního odpadu, splníme zákonem stanovená procenta třídění separovaného odpadu, ale především dosáhneme výrazného zpomalení zdražovaní.
Jaké jsou podmínky zavedení adresného systému poplatku?
Základním předpokladem pro zavedení adresného systému platby poplatku je čipování popelnic, které již proběhlo. Nyní byste všichni měli mít vaše popelnice očipované. Pokud se tak z jakéhokoliv důvodu nestalo nebo pokud si v průběhu roku například zakoupíte novou popelnici, je samozřejmě možné tyto popelnice „očipovat“. Řešení je jednoduché – stačí zajít nebo zavolat na Obecní úřad a domluvit se.
Na tomto místě znovu upozorňujeme, že není možné vyvážet jiné než čipované popelnice.
Po stránce legislativní je pro zavedení adresného systému nezbytně nutné schválení nové obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci (dále také „OZV“). Zastupitelstvo obce Čechy pod Kosířem tuto OZV schválí do konce roku 2025.
Zásadním, předpokladem pro správné fungování adresného systému je vyplnění „Ohlašovacího registračního formuláře“, který je přílohou tohoto oznámení a koresponduje s textem OZV. Vyplněný registrační formulář, prosím, vyplňte dle pokynů (viz níže) a odevzdejte na OÚ Čechy pod Kosířem co nejdříve, nejpozději do 30.11.2025, abychom mohli údaje z formulářů včas zanést do poplatkového systému, tyto údaje překontrolovat a odstranit případné chyby.
Vysvětlení obsahu obecně závazné vyhlášky
OZV o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci bude uveřejněna na webových stránkách obce www.cechypk.cz po jejím schválení a ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků vedené Ministerstvem vnitra ČR. OZV pracuje s několika pojmy:
Poplatník je osoba, která má v nemovité věci (v rodinném domě / v samostatně zapsané bytové jednotce) faktické bydliště. Zde je potřeba upozornit na častý nesoulad adresy faktického bydliště a adresy trvalého pobytu – pro účely OZV je právně významné pouze faktické bydlení. Pro úplnost uvádíme, že „poplatníkem“ je také osoba, která je vlastníkem tzv. prázdného (neobydleného) domu, tj. domu, kde nemá faktické bydliště žádná fyzická osoba.
Plátce je osoba, která za „poplatníky“ platí příslušný poplatek (nejčastěji vlastník nemovitosti). Plátce je tedy povinen poplatek vybrat od poplatníků, tj. od osob bydlících v dané nemovitosti. Pokud nemovitost vlastní více osob (spoluvlastníci), platí tyto osoby celkový poplatek společně a nerozdílně (obecní úřad se tedy může obrátit na kteroukoliv z nich s tím, že oslovený uhradí celou částku za ostatní spoluvlastníky nemovitosti).
Minimální výše poplatku je 648 Kč, což znamená, že se předpokládá, že poplatník ročně vyprodukuje 720 litrů směsného komunálního odpadu (cca 2 litry za den) a ročně tedy přistaví před svůj dům popelnice o celkovém objemu 720 litrů. Jednočlenná domácnost tudíž má v minimální výši poplatku nárok na 12 vývozů popelnice o objemu 60 litrů, nebo 6 vývozů popelnice o objemu 120 litrů, nebo 3 vývozy popelnice o objemu 240 litrů. Pokud v domácnosti žije více osob, pak se tyto počty násobí.
Samozřejmě je možné během měsíce přistavit více popelnic, které však budou znamenat příslušný doplatek. Při základní sazbě poplatku 0,9 Kč za 1 litr odpadu platí, že cena za 1 výsyp nádoby o objemu 120 litrů přistavené navíc činí 108 Kč, nádoby o objemu 240 litrů přistavené navíc činí 216 Kč.
Je třeba upozornit, že poplatek se odvíjí od objemu přistavené nádoby, nikoliv od skutečného objemu (či váhy) odpadu. Z toho vyplývá, že každá přistavená popelnice se vždy považuje za zcela plnou (ze 100 %) a bude zpoplatněna v příslušné sazbě, tzn. v částce dle svého objemu (60, 110, 120, resp. 240 litrů).
Celková výše poplatku je směrem nad 720 litrů na osobu „otevřená“, tzn., kolik nad tento limit za rok necháte vysypat popelnic, tolik zaplatíte. Klíč je jednoduchý: 1 litr = 0,9 Kč. Základ poplatku ovšem zůstane zachován (648 Kč/osoba), přičemž stejný základ platí i pro neobydlený dům (648 Kč na jeden dům/byt).
Splatnost poplatku je stanovena zpětně, za rok 2026 tedy budou poplatky vybírány až v roce 2027.
Pokud se po vyhodnocení roku 2026 ukáže, že toto opatření vedlo ke snížení nákladů na likvidaci skládkovaného odpadu (SKO a velkoobjemový), můžeme podmínky, a tedy i výši poplatku upravit.
Jak správně vyplnit registrační formulář - příklad
Část obce, ulice: Čechy pod Kosířem, Tyršova
Č. pop.: např. 237
Vlastník nemovitosti (jméno a příjmení): Ing. Milan Kiebel, nar. 25.11.1962
Počet žijících osob v dané nemovitosti:
1. Ing. Milan Kiebel, nar. 25.11.1962
2. Mgr. Marcela Kiebelová, nar. 28.1.1963
3. Marta Kiebelová, nar. 23.2.1938
Ohlašovací registrační formulář vyplňte a odevzdejte prosím na OÚ Čechách pod Kosířem co nejdříve, nejpozději do 30.11.2025, a to nejlépe osobně, případně vhozením do poštovní schránky na budově OÚ, případně naskenovaný nebo ofocený zasláním na emailovou adresu podatelna@cechypk.cz
Co se stane v případě nevyplnění (neodevzdání) registračního formuláře?
Na registračním formuláři zcela dole uvedeno, že důsledky nečinnosti plátce ve formě nevyplnění registračního formuláře půjdou pouze a jedině k tíži dotyčného provinilce. Může totiž dojít k různým omylům a nepřesnostem, které by při odevzdání řádně vyplněného formuláře nikdy nenastaly.
Například mohou být zaměněny popelnice stojící před příslušným domem (dvojdomkem, bytovkou apod.) – u vaší osoby pak snadno mohou být do systému zaregistrovány popelnice sousedů a vy budete vyzváni k tomu, abyste za vývoz těchto cizích popelnic zaplatili.
Dále je třeba upozornit, že pokud se v obci objeví popelnice, která nemá v systému zaevidovaného svého plátce, bude ze systému vyřazena (popelnice nebude vyvezena, případně bude zadržena).
Pokud na registračním formuláři nevyplníte všechny osoby, které v nemovitosti reálně (fakticky) bydlí, budete na tento nesoulad dotazováni a administrace poplatků se zkomplikuje. V této souvislosti upozorňujeme na časté případy, kdy občané potřebují potvrzení Obecního úřadu Čechy pod Kosířem o tom, že mají zaplacené veškeré místní poplatky. V případě, že do formuláře neuvedete všechny osoby v nemovitosti reálně bydlící, nelze toto potvrzení vydat.
Všechny potřebné informace o problematice nových poplatků za odpad včetně návrhu obecně závazné vyhlášky najdete na webových stránkách obce Čechy pod Kosířem v záložkách aktuálně/aktuality (/aktualne/aktuality).
Při vývozu nádob se předpokládá, že každá přistavená nádoba je plná bez ohledu na její skutečnou naplněnost.
Počet a objem nádob lze vzájemně kombinovat. Celkový objem by neměl překročit roční produkci SKO pro daný počet členů v nemovitosti. Množství nad tento objem bude zpoplatněno částkou 0,90 Kč/litr.
Názvosloví:
Sazba: 0,90 Kč/l (cena za 1 litr vysypané nádoby)
Minimální základ: 60 litrů/měsíc/osoba (minimální množství, které občan zaplatí 60 l x 0,90 Kč/l = 54 Kč/měsíc). Pokud někdo nedá nádobu k výsypu ani jednou za rok, stejně zaplatí minimum 54 Kč/měsíc x 12 měsíců = 648 Kč/rok.
Výpočet poplatku:
Velikost nádoby 120 litrů x počet výsypů za rok 13 x (svoz po 4 týdnech) = 1560 l obslouženého objemu.
Obsloužený objem 1560 l podělí počtem osob (registrovaných) v nemovitosti např. 3 = 520 l. Ale není splněn minimální základ 720 litrů na osobu za rok. Domácnost tedy zaplatí 3 osoby x 720 litrů x 0,90 Kč/litr = 1.944 Kč
Ing. Milan Kiebel starosta obce Čechy pod Kosířem
Ohlašovací registrační formulář Typ: DOCX dokument, Velikost: 18.8 kB
Přehled třídění odpadů Typ: PDF dokument, Velikost: 137.23 kB
Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.
Volně ke stažení: